Модель маркетинг - мікс (marketing mix model) або також званий комплекс маркетингу є основним елементом будь-який бізнес стратегії. Модель проста і універсальна у використанні, і являє собою якийсь чек-лист для результативного розвитку продукту компанії на ринку. Саме через свою простоту модель маркетинг мікс може використовувати будь-хто - навіть людина, що не є фахівцем в області маркетингу.
Спочатку комплекс маркетингу складався з чотирьох елементів (4P), згодом ускладнювався і в результаті перейшов в комплекс маркетингу 5P і 7P. У даній статті ми розглянемо всі три моделі маркетинг міксу, розберемо детально кожен елемент сучасного комплексу маркетингу (по Котлеру) і дамо рекомендації по використанню моделі на практиці. В кінці статті ви зможете ознайомитися з наочним прикладом розробки комплексу маркетингу і завантажити зручний шаблон складання правильного маркетинг - міксу.
Історія і еволюція концепції - 4P
Базова модель: маркетинг мікс 4Р
PRODUCT: Продукт
- Символіка бренду: ім'я, логотип, фірмовий стиль
- Функціонал продукту - необхідні і унікальні властивості товару або послуги. Більш докладно побудувати функціонал продукту допоможе розуміння рівнів товару
- Необхідний рівень якості продукту - з точки зору цільового ринку. Якість продукту повинна будуватися на сприйнятті споживачів. (Наприклад, для одних споживачів якість хліба проявляється через смак і запах, а для інших через сорт пшениці, який використовується для приготування хліба.)
- Зовнішній вигляд продукту - стиль, дизайн, упаковка
- Варіативність або асортиментний ряд продукту
- Підтримка і рівень сервісу
PRICE: Ціна
- Цінова стратегія входу на ринок (проникнення, зняття вершків та ін)
- Роздрібна ціна - обов'язково необхідно співвідносити відпускну ціну на товар з бажаною роздрібною ціною, якщо компанія не є останньою ланкою в у продажах. (Відпускна ціна проходить ряд націнок і надбавок до того, як досягає цільового споживача - ПДВ, націнка оптової ланки, націнка роздрібної мережі і т.д.)
- Ціноутворення для різних каналів продажів. Передбачає різний рівень цін для різних ланок збуту, для різних постачальників (наприклад, знижки за обсяг, бонуси для великих оптовиків і т.д)
- Пакетне ціноутворення передбачає реалізацію одночасно декількох товарів компанії за спеціальним рівнем цін
- Наявність сезонних знижок або акцій
- Політика щодо промо-заходів (умови надання знижок, максимальні і мінімальні рівні знижок, періодичність промо-заходів і т.д)
- Можливість цінової дискримінації
PLACE: Місце продажу
- Ринки, на яких планують продавати товар (у т.ч. стратегія географічної експансії)
- Канали дистрибуції, через які планують продавати товар.
- Вид дистрибуції (ексклюзив, обмежений список дилерів або необмежена дистрибуція)
- Умови дистрибуції товару (знижки і бонуси для дилерів, вимоги до викладення товару для дилерів і штрафні санкції і т.д.)
- Умови викладання товару і правила викладки (рівень полки, цільова частка полки, кількість фейсинга на полиці, дублювання фейсинга, обов'язковий асортимент і т.д.)
- Управління запасами товару і логістика (рівень страхових запасів, вимоги до термінів придатності тощо)
Для фізичного товару канали дистрибуції можуть бути наступні: гіпермаркети, супермаркети, продуктові магазини біля будинку, ринки, спеціалізовані магазини; оптові продавці або роздрібні торговці; електронна комерція; прямі продажі або мережевий маркетинг; продажу за каталогом і т.д.)
PROMOTIONAL: Просування
- Стратегія просування: pull або push
- Необхідний маркетинговий бюджет і SOV в сегменті
- Цільові значення знання, споживання та лояльності бренду серед цільової аудиторії
- Участь в спеціалізованих подіях і шоу
- Канали комунікації, через які планується контактувати зі споживачем
- Географія комунікації
- Стратегія PR і event-маркетинг
- Медіа-стратегія бренду
- Промо-заходи протягом року і акції зі стимулювання збуту
Розширені моделі маркетинг-міксу
PEOPLE: Люди
Термін з'явився в зв'язку з розвитком маркетингу відносин та маркетингу послуг. Під терміном «People» маються на увазі люди, які здатні вплинути на сприйняття Вашого товару в очах цільового ринку:
- працівники, що представляють Вашу компанію і Ваш товар
- торговий персонал, який контактує з цільовим споживачем
- споживачі, що виступають «лідерами думок» у ніші
- виробники, які можуть вплинути на вартість і якість товару
- до цього терміну також відносять важливі споживчі групи - лояльних споживачів і VIP-клієнтів, що генерують для компанії важливий обсяг продажів
Важливість даних людей викликана тим, що вони можуть надавати значущий вплив на сприйняття Вашого товару в очах цільового споживача. Тому в маркетинговій стратегії дуже важливо відобразити:
- програми, спрямовані на формування мотивації, розвиток необхідних навичок і компетенцій у персоналу компанії
- методи роботи з «лідерами думок» і іншими особами, здатними вплинути на думку споживачів
- програми для лояльних покупців і VIP-клієнтів
- програми лояльності та освітні програми для торгового персоналу
- методи збору зворотного зв'язку
PROCESS: Процес
Термін відноситься до В2В ринку і ринку послуг. Термін описує процес взаємодії між споживачем і компанією. Даній взаємодії приділяється особлива увага, оскільки саме вона є основою для здійснення покупки на ринку і формування лояльності клієнта.
У маркетинговій стратегії рекомендується окремо відображати програми, спрямовані на вдосконалення процесу надання послуг цільовому споживачеві. Мета - зробити купівлю та користування послугою максимально комфортною для споживача.
Прикладом важливості процесу для ринку послуг служить процес і швидкість обслуговування в мережі швидкого харчування McDonalds. Саме правильно налагоджений процес взаємодії формує у мережі основну перевагу - швидкість.
PHYSICAL EVIDENCE: фізичне оточення
Термін відноситься до В2В ринку і ринку послуг. Термін описує те, що оточує споживача в момент замовлення послуги. Фізичне оточення дозволяє сформувати правильний імідж компанії, виділити відмінні характеристики продукту.
У маркетинговій стратегії рекомендується окремо прописувати фізичне оточення і його ключові цілі.
Автор: Дунєв Сергій (Інтернет маркетолог, seo спеціаліст, компанія SEO BUBEN)