-->

Що таке «No-code»: простий спосіб зробити MVP або марнування часу та грошей?




MVP - це Minimal Viable Product (мінімально життєздатний продукт) - тестова версія товару, послуги або сервісу з мінімальним набором функцій (іноді навіть однієї), яка має цінність для кінцевого споживача.

Щось чули про Tilda, ХОРОШОП чи Mailchimp? Це no-code платформи. Вони дозволяють виконувати програмний продукт без навичок розробки. Кажуть, начебто на таких платформах стартапери вже зараз збирають MVP своїми руками, а розробники з жахом, що залишаться без роботи. У статті розповідаємо, що таке no-code, з чим його їдять і чи він підходить для MVP.

    No-code: що за звір такий? 

    No-code або, як дехто каже, zero-code платформа – це інструмент для створення сайтів, додатків, чат-ботів та інших програм без написання коду. Пряма альтернатива традиційної розробки. No-code часто плутають із low-code, проте це різні речі. Low-code = no-code + можливість "докодити" необхідну функціональність.

    Все вірно, під капотом будь-якої no-code платформи теж є код. Тільки користувачеві такої платформи не потрібно знати HTML, CSS чи JS. Ви вибираєте компоненти майбутнього інтерфейсу, наповнюєте блоки контентом, а обробку запитів, компілювання програми та іншу магію перебирає платформа.

    Пояснимо на прикладі із сайтом.

    Допустимо, ви займаєтеся пошиттям класичних костюмів із преміум тканин. Працюєте 3 місяці, вже є перші клієнти, але ще не встигли обрости солідною базою постійних. Сарафанне радіо ще не почало працювати на повну силу.

    Якщо хочеться швидко знайти нових клієнтів, але бюджет обмежений, можна зробити сайт і запустити контекстну рекламу. Це дешевше, ніж реклама у Insta-блоггера, а ефект довготривалий і контрольований.

    На конструкторі сайтів Tilda можна взяти шаблонні блоки для лендінгу, додати свій стиль, наповнити контентом та все, сайт готовий. Далі віддавати від $50 на місяць за контекстну рекламу в Google.

    No-code розробка програм для стартапу

    На сервісах Adalo, Glide та Bubble можна робити так звані прогресивні веб-програми (PWA).

    PWA – це веб-сайт, який імітує програму. Запити з фронту обробляються Service Worker в браузері, а контент підвантажується в кеш. Так, користувач заощаджує трафік і отримує доступ до програми в автономному режимі. При цьому програму не потрібно завантажувати з App Store або Play Market, вся функціональність доступна в браузері ноутбука або смартфона.

    Можливо ви не знали, але сайти Twitter, Facebook та Forbes – це PWA.

    Звучить круто, але за фактом є підводне каміння:

    1. Залежність від браузера. PWA дуже залежить від версії браузера, в якому вони відкриті. Потрібно постійно оновлюватись, інакше можуть вилазити незрозумілі помилки.
    2. Нативні функції обмеженя. Якщо ви робите PWA, будьте готові, що з iOS будуть проблеми. Камера, датчики руху, доступ до SMS, контактів та дзвінків користувачів - все це буде недоступне користувачам iPhone.
    3. App Store - не-а! У App Store жорстка політика щодо PWA без додаткових оболонок завантажити не вийде.

    Щоб завантажувати no-code програму в App Store і мати доступ до всіх нативних функцій, потрібно робити нативну програму або йти шляхом крос-платформної розробки на React Native.

    З нативними функціями та завантаженням в App Store поки що справляється тільки Adalo на платному тарифі. З Bubble теж є варіанти, але доведеться влаштовувати танці з бубном - це вже зовсім не no-code.

    Давайте поговоримо докладніше про плюси та мінуси мобільної розробки додатків на no-code.

    Переваги у no-code

    Розглянемо основні причини, чому стартапер можне купити no-code.

    Не потрібно бути IT-шником

    Формально, щоб створити продукт на no-code платформі, не потрібно вміти кодити. Будь-хто може відкрити туторіали на YouTube і за пару вечорів розібратися в основному інструментарії. Інтерфейс інтуїтивно зрозумілий і будується навколо 4 понять - екран, компонент, дані та дія.

    Ноукодер додає пустий екран. Накидає елементи: клавіші, зображення, списки, поля. До них прикріплює події: вперед, назад, зберегти. А до дій – базу даних. Далі створює n-ну кількість екранів і вибудовує шлях користувача у додатку. Звучить просто, чи не так?

    Зміни по клацанню пальців

    Під час роботи з no-code платформою не потрібно керувати командою розробників або наймати PM. Ноу-кодер сам собі і PM і розробник. Так, не доводиться спілкуватися з веб-студією та погоджувати зміни.

    На самі редагування у ноукодера йде менше часу. Щоб змінити щось у продукті, у традиційній розробці потрібно щонайменше 12 годин — задизайнить макет, зверстати його, зробити ендпоінти на фронті та беку, залитися.

    Елементи на no-code платформах перетягуються мишею, а оновлення не потрібно заливати окремо. Програма завжди оновлена ​​до останньої версії - нові фічі можна викочувати хоч щодня.

    Швидкий старт

    Час від задуму до реально працюючого продукту мінімальний. Творці Adalo заявляють, що шаблонну програму можна створити за 7 секунд. Як кажуть класики, «сильна заява — перевіряти її, звісно, ​​я не буду».

    Зрозуміло, що 7 секунд - це маркетинговий хід, але за кілька тижнів цілком можна спроектувати повноцінний додаток. Наприклад, якщо вірити творцю, фітнес-додаток Kangoo Club Kaluga зробили на no-code якраз за 2 тижні.

    Що не так з no-code

    А зараз серйозно поговоримо про те, що криється за всіма плюсами.

    Не так вже й дешево

    No-code платформи дешеві лише на початку шляху. Крок ліворуч, крок праворуч від шаблонних рішень - потрібні додаткові плагіни та кастомізація. Щоб інтегрувати плагіни, потрібні гроші. Для кастомізації – розробники.

    Прибравши розробника, самому доведеться стати ним

    Якщо йти за сценарієм «зроблю все сам», то за 40-80 годин доведеться стати майстром:

    • UI/UX дизайні, щоб користувач з ходу не видалив програму, заплутавшись у незрозумілому інтерфейсі;
    • Бекенді, щоб програмою дійсно можна було користуватися, а не дивитися на попап «Помилка мережі. Network error».

    Навіть якщо винести за дужки інтерфейс (стартувати можна і з шаблонними рішеннями), одному швидко запустити продукт навряд чи вдасться. Вам доведеться навчитися балансувати між розумінням бізнес-цілей програми та самим ноу-кодингом.

    Плюс до цього потрібно враховувати час, який витратите на YouTube, вивчаючи туторіали. Ваш час - це також ресурс, який можна витратити на просування товару або спілкування з інвесторами.

    Складнощі з переїздом

    Проблема навіть не в тому, що доведеться міняти платформи. Ми не зустрічали жодної компанії, де говорили «наш стек повністю нас влаштовує, ми нічого не хочемо міняти». Платформу потрібно вибирати не за принципом «раз і назавжди», а за стандартністю її форматів та простотою переїзду в майбутньому.

    Проблема в тому, що більшість no-code платформ експортують програму в бінарний файл. Формат запису файлу у всіх свій, тому не факт, що врешті-решт вдасться переїхати. Бачите таку платформу - тікайте від неї. Якщо можна вивантажити в CSV/JSON/SQL, то вже краще.

    Проблеми з безпекою даних

    Якщо ви хочете працювати з користувачами з Європи, потрібно відповідати GDPR. Це регламент, згідно з яким щоразу, коли ваш продукт збирається передати дані користувача іншому сервісу, ви повинні отримати дозвіл. У no-code набір таких сервісів може змінюватись щодня. Що буде, якщо один з них зламають? Поки що це не надто контролюється, але це питання часу.

    І все ж таки, no-code або традиційна розробка?

    Потрібно об'єктивно дивитися на реальність навколо та у виборі стека відштовхуватись від цілей та вимог бізнесу. Давайте розберемося, де підійде ноу-код, а де без традиційної розробки не обійтися.

    No-code підійде, якщо потрібно:

    Швидко протестувати нескладне рішення.

    SaaS сервіс зі створення резюме, додаток на замовлення їжі в ресторані або освітня онлайн-платформа - все це можна зробити на no-code платформах.

    Закрити завдання у невеликому бізнесі

    Якщо готуєш яєчню, кухонний комбайн від Bosch не потрібний. Так і у випадку із внутрішніми процесами в маленькій компанії. Не обов'язково розробляти повноцінний сайт, якщо можна розробити односторінковий на Tilda і інтегрувати його з Бітрікс 24, AmoCRM або Salesforce, щоб відділ продажу почав генерувати лідів.

    Без складної розробки не обійтися, якщо

    Потрібен нешаблонний дизайн

    Якщо ніша вже зайнята, це означає, що потрібно вразити користувача і дати йому те, чого він ніколи не бачив. І тут уже шаблонами не обійдешся. Потрібні складні анімації та вихід за рамки звичного.

    Проект технічно складний

    Наприклад, щоб розробити платформу для колективних інвестицій у нерухомість, потрібно серйозно попрацювати над бекендом. ROI, ринкова вартість житла та ставка прибутковості – на цих даних будується платформа. Щоб все правильно виводилось, потрібно прописувати складні формули, алгоритми, без досвідченого бекендера тут нікуди.

    Функціональність no-code платформ обмежена. Якщо хочете швидко масштабуватись та обробляти дії 10.000 користувачів, тоді потрібна розробка.

    Що в результаті

    Коли йдеш за рамки звичайного сайту або простих інтеграцій в Zapier, то виходить, що no-code не такий вже й добрий, як про нього говорять. Він дозволяє реалізовувати технічно складні продукти, швидко масштабуватися. А з погляду витрат складе конкуренцію традиційній розробці. Для стартової стадії продукту, може й підійде, але коли треба діяти швидко без розробки не обійтися.