MVP - це Minimal Viable Product (мінімально життєздатний продукт) - тестова версія товару, послуги або сервісу з мінімальним набором функцій (іноді навіть однієї), яка має цінність для кінцевого споживача.
Щось чули про Tilda, ХОРОШОП чи Mailchimp? Це no-code платформи. Вони дозволяють виконувати програмний продукт без навичок розробки. Кажуть, начебто на таких платформах стартапери вже зараз збирають MVP своїми руками, а розробники з жахом, що залишаться без роботи. У статті розповідаємо, що таке no-code, з чим його їдять і чи він підходить для MVP.
No-code: що за звір такий?
No-code або, як дехто каже, zero-code платформа – це інструмент для створення сайтів, додатків, чат-ботів та інших програм без написання коду. Пряма альтернатива традиційної розробки. No-code часто плутають із low-code, проте це різні речі. Low-code = no-code + можливість "докодити" необхідну функціональність.
No-code розробка програм для стартапу
На сервісах Adalo, Glide та Bubble можна робити так звані прогресивні веб-програми (PWA).
PWA – це веб-сайт, який імітує програму. Запити з фронту обробляються Service Worker в браузері, а контент підвантажується в кеш. Так, користувач заощаджує трафік і отримує доступ до програми в автономному режимі. При цьому програму не потрібно завантажувати з App Store або Play Market, вся функціональність доступна в браузері ноутбука або смартфона.
Можливо ви не знали, але сайти Twitter, Facebook та Forbes – це PWA.
Звучить круто, але за фактом є підводне каміння:
- Залежність від браузера. PWA дуже залежить від версії браузера, в якому вони відкриті. Потрібно постійно оновлюватись, інакше можуть вилазити незрозумілі помилки.
- Нативні функції обмеженя. Якщо ви робите PWA, будьте готові, що з iOS будуть проблеми. Камера, датчики руху, доступ до SMS, контактів та дзвінків користувачів - все це буде недоступне користувачам iPhone.
- App Store - не-а! У App Store жорстка політика щодо PWA без додаткових оболонок завантажити не вийде.
Щоб завантажувати no-code програму в App Store і мати доступ до всіх нативних функцій, потрібно робити нативну програму або йти шляхом крос-платформної розробки на React Native.
З нативними функціями та завантаженням в App Store поки що справляється тільки Adalo на платному тарифі. З Bubble теж є варіанти, але доведеться влаштовувати танці з бубном - це вже зовсім не no-code.
Давайте поговоримо докладніше про плюси та мінуси мобільної розробки додатків на no-code.
Переваги у no-code
Розглянемо основні причини, чому стартапер можне купити no-code.
Не потрібно бути IT-шником
Формально, щоб створити продукт на no-code платформі, не потрібно вміти кодити. Будь-хто може відкрити туторіали на YouTube і за пару вечорів розібратися в основному інструментарії. Інтерфейс інтуїтивно зрозумілий і будується навколо 4 понять - екран, компонент, дані та дія.
Ноукодер додає пустий екран. Накидає елементи: клавіші, зображення, списки, поля. До них прикріплює події: вперед, назад, зберегти. А до дій – базу даних. Далі створює n-ну кількість екранів і вибудовує шлях користувача у додатку. Звучить просто, чи не так?
Зміни по клацанню пальців
Під час роботи з no-code платформою не потрібно керувати командою розробників або наймати PM. Ноу-кодер сам собі і PM і розробник. Так, не доводиться спілкуватися з веб-студією та погоджувати зміни.
На самі редагування у ноукодера йде менше часу. Щоб змінити щось у продукті, у традиційній розробці потрібно щонайменше 12 годин — задизайнить макет, зверстати його, зробити ендпоінти на фронті та беку, залитися.
Елементи на no-code платформах перетягуються мишею, а оновлення не потрібно заливати окремо. Програма завжди оновлена до останньої версії - нові фічі можна викочувати хоч щодня.
Швидкий старт
Час від задуму до реально працюючого продукту мінімальний. Творці Adalo заявляють, що шаблонну програму можна створити за 7 секунд. Як кажуть класики, «сильна заява — перевіряти її, звісно, я не буду».
Зрозуміло, що 7 секунд - це маркетинговий хід, але за кілька тижнів цілком можна спроектувати повноцінний додаток. Наприклад, якщо вірити творцю, фітнес-додаток Kangoo Club Kaluga зробили на no-code якраз за 2 тижні.
Що не так з no-code
А зараз серйозно поговоримо про те, що криється за всіма плюсами.
Не так вже й дешево
No-code платформи дешеві лише на початку шляху. Крок ліворуч, крок праворуч від шаблонних рішень - потрібні додаткові плагіни та кастомізація. Щоб інтегрувати плагіни, потрібні гроші. Для кастомізації – розробники.
Прибравши розробника, самому доведеться стати ним
Якщо йти за сценарієм «зроблю все сам», то за 40-80 годин доведеться стати майстром:
- UI/UX дизайні, щоб користувач з ходу не видалив програму, заплутавшись у незрозумілому інтерфейсі;
- Бекенді, щоб програмою дійсно можна було користуватися, а не дивитися на попап «Помилка мережі. Network error».
Навіть якщо винести за дужки інтерфейс (стартувати можна і з шаблонними рішеннями), одному швидко запустити продукт навряд чи вдасться. Вам доведеться навчитися балансувати між розумінням бізнес-цілей програми та самим ноу-кодингом.
Плюс до цього потрібно враховувати час, який витратите на YouTube, вивчаючи туторіали. Ваш час - це також ресурс, який можна витратити на просування товару або спілкування з інвесторами.
Складнощі з переїздом
Проблема навіть не в тому, що доведеться міняти платформи. Ми не зустрічали жодної компанії, де говорили «наш стек повністю нас влаштовує, ми нічого не хочемо міняти». Платформу потрібно вибирати не за принципом «раз і назавжди», а за стандартністю її форматів та простотою переїзду в майбутньому.
Проблема в тому, що більшість no-code платформ експортують програму в бінарний файл. Формат запису файлу у всіх свій, тому не факт, що врешті-решт вдасться переїхати. Бачите таку платформу - тікайте від неї. Якщо можна вивантажити в CSV/JSON/SQL, то вже краще.
Проблеми з безпекою даних
Якщо ви хочете працювати з користувачами з Європи, потрібно відповідати GDPR. Це регламент, згідно з яким щоразу, коли ваш продукт збирається передати дані користувача іншому сервісу, ви повинні отримати дозвіл. У no-code набір таких сервісів може змінюватись щодня. Що буде, якщо один з них зламають? Поки що це не надто контролюється, але це питання часу.
І все ж таки, no-code або традиційна розробка?
Потрібно об'єктивно дивитися на реальність навколо та у виборі стека відштовхуватись від цілей та вимог бізнесу. Давайте розберемося, де підійде ноу-код, а де без традиційної розробки не обійтися.
No-code підійде, якщо потрібно:
Швидко протестувати нескладне рішення.
SaaS сервіс зі створення резюме, додаток на замовлення їжі в ресторані або освітня онлайн-платформа - все це можна зробити на no-code платформах.
Закрити завдання у невеликому бізнесі
Якщо готуєш яєчню, кухонний комбайн від Bosch не потрібний. Так і у випадку із внутрішніми процесами в маленькій компанії. Не обов'язково розробляти повноцінний сайт, якщо можна розробити односторінковий на Tilda і інтегрувати його з Бітрікс 24, AmoCRM або Salesforce, щоб відділ продажу почав генерувати лідів.
Без складної розробки не обійтися, якщо
Потрібен нешаблонний дизайн
Якщо ніша вже зайнята, це означає, що потрібно вразити користувача і дати йому те, чого він ніколи не бачив. І тут уже шаблонами не обійдешся. Потрібні складні анімації та вихід за рамки звичного.
Проект технічно складний
Наприклад, щоб розробити платформу для колективних інвестицій у нерухомість, потрібно серйозно попрацювати над бекендом. ROI, ринкова вартість житла та ставка прибутковості – на цих даних будується платформа. Щоб все правильно виводилось, потрібно прописувати складні формули, алгоритми, без досвідченого бекендера тут нікуди.
Функціональність no-code платформ обмежена. Якщо хочете швидко масштабуватись та обробляти дії 10.000 користувачів, тоді потрібна розробка.
Що в результаті
Коли йдеш за рамки звичайного сайту або простих інтеграцій в Zapier, то виходить, що no-code не такий вже й добрий, як про нього говорять. Він дозволяє реалізовувати технічно складні продукти, швидко масштабуватися. А з погляду витрат складе конкуренцію традиційній розробці. Для стартової стадії продукту, може й підійде, але коли треба діяти швидко без розробки не обійтися.