-->

Електронний, digital- і інтернет-маркетинг. У чому різниця?



Електронний, цифровий, digital-.
Це все про маркетинг. Але про одне або про різні?
Звідки взялося стільки термінів?
Що кожен з них означає?
І чи можна обійтися одним визначенням у всіх випадках, коли мова йде про комунікації в інтернеті?

Відповідаємо.


«Електронний» - туманно і несучасно

Вікіпедія вчить, що електронний маркетинг - це комплекс маркетингових заходів, в яких використовуються електронні гроші. До них відкрита енциклопедія відносить інтернет, фіксований і мобільний телефонний зв'язок, а також комп'ютери, телефони і інші комунікатори. Електронний маркетинг, на думку автора статті, поділяється на інтернет-маркетинг, мобільний маркетинг і маркетинг за допомогою телефонних довідкових служб.

За словником, «електронний» - означає, заснований на використанні властивостей електронів. Але електрони присутні у всіх предметах, які ми бачимо навколо себе. Людину теж можна називати електронним: тільки завдяки руху цих мікрочастинок вона й існує.

Слово «електронний» в українській мові піднесла науково-технічна революція, замінивши вже звичне «електричний». «Електронний» звучало круто, викликаючи асоціації з чимось, що перебуває на вістрі останніх досягнень і надбань. Його застосовували всюди, де заманеться.

Коли в Україні з'явився інтернет, назвали електронною поштою спосіб передачі повідомлень за допомогою всесвітньої павутини. Тому що комп'ютер, через який в цю павутину потрапляєш, - чистої води електроніка.

Точно такуж комунікацію з потенційними клієнтами через інтернет назвали електронним маркетингом. Не зовсім на порожньому місці: поняття e-marketing було присутнє в публікаціях західних бізнес-тренерів і маркетологів.

В Європі electronic marketing розуміють по-різному. Одні - як просування продукту через імейл-розсилки, інші - як метод продажу товарів з використанням цифрових технологій. В Україні вони взяли, що підвищувало значимість запозиченого. Втім, і у нас, і у них поняття «електронний маркетинг» виходить з ужитку.


«Цифровий» = онлайн + офлайн

У цифрових технологій своя історія. В Україні «цифровий маркетинг» визначають як спосіб взаємодії зі споживачами за допомогою цифрових технологій. Він, на думку українських спеців, включає використання інтернету і офлайн-каналів: POS-терміналів, «розумних» гаджетів.

Співзасновник і контент-директор агентства Smart Insights (Великобританія) Дейв Чаффі (Dave Chaffey) пропонує своє трактування digital marketing. Він включає в це поняття не тільки способи просування продуктів і послуг за допомогою цифрових засобів, але і досвід клієнтів, розвиток відносин між ним і компанією:


Електронний, digital- і інтернет-маркетинг. У чому різниця?

Схема digital marketing, як його розуміє Дейв Чаффі
Схема digital marketing, як його розуміє Дейв Чаффі


«Інтернет-маркетинг» звучить не пішло


Інтернет-маркетинг в Україні визначають як дії, спрямовані на просування товарів і послуг за допомогою інтернет-інструментів. Його включають в цифровий (digital-) маркетинг, до якого входять також офлайн-канали.

У розмові з маркетологами можна почути «IT-маркетинг», коли мова йде про інтернет-маркетингу, і навпаки. Джулія Маккой (Julia McCoy), засновник і генеральний директор міжнародного контент-агентства Express Writers, називає інтернет-маркетинг контент-маркетингом і обіцяє велике майбутнє цьому напрямку.

Уже згадуваний Дейв Чаффі пише, що використання інтернету та інших цифрових технологій у маркетингу породило запаморочливу кількість визначень, створених як вченими, так і маркетологами. Маркетинг називали цифровим, електронним, інтернет-маркетингом, веб-маркетингом.

Чаффі зазначає, що точні визначення термінів «мають значення, так як всередині організації або між бізнесом і його клієнтами потрібна ясність, щоб досягати цілей цифрової трансформації»


Електронний, digital- і інтернет-маркетинг. У чому різниця?

Так само і значення термінів накладаються один на одного, вносячи неясність


Бізнесу потрібна ясність
На одному із зарубіжних інтернет-ресурсів ми зустріли таке визначення:
«Інтернет-маркетинг (також відомий як e-marketing, веб-маркетинг або цифровий маркетинг) - комплексне поняття, яке включає в себе інструменти онлайн-маркетингу; як і багато комплексні поняття, "інтернет-маркетинг" різні люди визначають по-різному ».

За даними Wordstat, перше місце по показам займає саме «інтернет-маркетинг». Ось цифри на 15 лютого 2019 року:


  • інтернет-маркетинг - 33 053
  • електронний маркетинг - 1653
  • цифровий маркетинг - тисячу вісімсот тридцять сім
  • digital-marketing - 5948
  • контент-маркетинг - 5598
  • electronic marketing - 197


Плутанина з визначеннями збиває з пантелику і маркетологів, і їх клієнтів. З нашого досвіду, будь які непорозуміння між ними небажані. Тому, кажучи словами однієї відомого людини: -зупиніться!

Мені здається, що є сенс усунути плутанину і використовувати термін «інтернет-маркетинг». У ньому є і електронні, і цифрові технології.

Якщо вам сподобалася стаття, розкажіть про неї в соціальних мережах.