Кому буде корисно: для фахівців початківців та власників сайтів.
Кластеризація - це процес груповання і розподілу пошукових запитів по посадковим сторінкам. Також часто називається «розбивкою». Дозволяє визначити, які запити можна просувати на одній сторінці, а під які потрібне створення окремої, оптимізованої посадкової сторінки, більш точно задовольняє пошукову потребу користувача.
Кластеризація є найважливішим етапом побудови ефективної для SEO-просування структури сайту, значно впливає на успішність залучення пошукового трафіку в усіх напрямках, відповідним тематиці сайту.
Спрощено, під опрацюванням структури проекту можна розуміти:
- збір і чистку семантичного ярда;
- розподіл запитів по посадковим сторінкам;
- коригування структури сайту: поділ / об'єднання / створення нових посадкових сторінок під неохоплений попит;
- ручну оптимізацію сторінок з використанням інформації про запити, які відповідають даним сторінок.
Сам процес може бути в тій чи іншій мірі автоматизований, але в більшості випадків вимагає ручної праці оптимізатора.
У статті навмисно не розглядаються детально самі сервіси і програми для кластеризації запитів, а тільки наводяться приклади використання тих чи інших сервісів для різних видів розбивки.
Види кластеризації
За семантичною схожістю (по словоформам)
Вид розподілу запитів по групах, при якому використовується схожість слів в групах.
Популярні інструменти: Excel (за допомогою фільтрів), до налаштування SEO Excel, Key Collector в режимі «Аналіз груп».
Плюси: виконується швидко, високий ступінь автоматизації.
Мінуси: в автоматизованому вигляді - не враховує синоніми, а також ступінь комерціалізації запитів.
Приклади:
При використанні групування по семантичній схожості синонімічні запити, які можливо просувати на одній сторінці, потраплять в різні семантичні групи.
ПО ТОПУ
- Вказівка регіону для парсинга ТОПу.
- Вказівка сили угруповання: мінімальної кількості загальних URL для різних запитів, необхідного для об'єднання запитів в одну групу.
- Опціонально: вибір методу групування.
Методи
За інтентом (за змістом)
За ТОПом з об'єднанням за змістом
Повноту контенту слід сприймати не лише для інформаційних ресурсів в контексті повноти статті, а й для комерційних ресурсів: загальні, повні лістинги, або сторінки послуг, що охоплюють максимальну кількість пов'язаних користуваціьких інтентів.
За ТОПом з розбивкою по інтенту. «Суперкластерізація»
Тут ми робимо аналогічно попередньому методу. Спочатку ми використовуємо автоматичну кластеризацію по топу з використанням будь-яких сервісів і базових налаштувань, які відповідають стану проекту і конкуренції. Потім сформовані групи додатково розбиваємо вручну на окремі, більш відповідні точному попиту кластери зі створенням найбільш оптимізованих, детальних посадкових сторінок.
Плюси: автоматизований первинний етап (по ТОПу), детальне групування по інтенту.
Мінуси: відсутні.
Застосовуючи «Суперкластерізацію», ми отримуємо ідеально відповідні попиту кластери, незважаючи на те, що в поточному ТОПі таких не представлено. Цей метод дозволяє молодим сайтам зі слабкою оптимізацією конкурувати навіть з лідерами тематики за рахунок більш точної відповіді на запит користувача.
При цьому для оцінки необхідності додаткової розбивки можна орієнтуватися на сусідні, схожі за змістом кластери, і за аналогією «до розбити» те, що об'єднано по топу.
Кращий метод кластеризації
З точки зору нашого багаторічного досвіду найкращими варіантами є:
- кластеризація по топу з подальшим об'єднанням по інтенту;
- кластеризація по топу з подальшою розбивкою по інтенту.
Автоматизація першого етапу (кластеризація по топу, з використанням одного із сервісів або програмних рішень) дозволяє прискорити процес на великих масивах даних, виконуючи роль первинного групування. Подальший ручний етап допомагає сформувати найбільш конкурентоспроможні групи і створити відповідну структуру сайту.
У більшості випадків ці два підходи - об'єднання і розбиття - по суті не діляться на окремі операції. На ручному етапі SEO-спеціаліст приймає рішення про необхідність об'єднання або рознесення запитів по сторінках з урахуванням особливостей конкретного проекту і конкуренції в тематиці.