-->

Гайд для початківців маркетологів: як знайти першу роботу

 

Про що буде стаття: Як не заплутатися в назвах вакансій, правильно підготувати резюме, зробити тестове, пройти співбесіду і отримати пропозицію про роботу.

Цей гайд для тих, хто на самому початку шляху і не знає, з чого почати. 

    1. Перед пошуком

    Підготовка до пошуку роботи і взагалі працевлаштування - це такий же трудо- і ресурсовитртний процес, як і сама робота. В середньому на підготовку і пошуки йде два-три місяці.

    Починати пошуки роботи варто з визначення мети - відповідаючи на питання «Що для мене буде успіхом в пошуку роботи?»

    Процес пошуку роботи краще розпочати з листа самому собі. У цьому листі намагайтесь чесно відповісти, що вам важливо, куди хоче розвиватися. Це буде важко, але це вам допоможете визначитись.


    Приклади питань, на які можна спиратися при складанні такого листа:

    1. Які робочі завдання приносять задоволення? Що подобається більше: рахувати метрики і вести таблиці в ексель, будувати медіаплани і стратегії, проводити експерименти, придумувати креативи і комунікації?

    2. В якій компанії хочеться працювати? У маленькому стартапі, середній компанії або гіганті індустрії? Свобода дій або формальність процесів?

    3. Що ще важливо на роботі? Розмір команди, відносини в колективі, практика наставництва, робота в офісі або на віддалені (дистанційно)?

    4. Які є зарплатні очікування? Чому саме такі суми?

    5. Як швидко потрібно знайти роботу?

    Цей лист буде опорою в подальших етапах. Критерії, які ви перерахує в листі, допоможуть вирішити, виконувати тестове завдання чи ні, якій компанії віддати пріоритет і чию пропозицію про роботу прийняти.

    Процес пошуку роботи складається з безлічі етапів, на кожному з яких щось може піти не так. Щоб тримати цей процес під контролем і розуміти, де виникають труднощі, раджу створити воронку пошуку роботи, виж маркетологи)))

    воронка пошуку роботи

    Тут все працює як в стандартній воронці: зверху - широко, знизу - вузько. Ваше завдання на першому етапі - активно шукати і відгукуватися на вакансії, тобто зробити так, щоб у воронку потрапляло якомога більше вакансій, і стежити за конверсіями.

    За цією схемою легко зрозуміти, на якому етапі воронка ламається. Якщо відгуків багато, а запрошень немає - щось не так з резюме або людина відгукується не на ті вакансії. Якщо після співбесіди не кличуть на зустріч зі старшим маркетологом або керівником відділу - є проблеми з проходженням співбесід.

    Пройдемо по кожному етапу воронки і подивимося, з чим зіштовхуються кандидати під час пошуків першої роботи в маркетингу.


    2. Як вибирати вакансії

    Інтернет-маркетологів часто наймають не директор з маркетингу, а інші менеджери, власники бізнесу або HR-фахівці. Вони не завжди занурені в особливості професії, і через це по вакансії буває складно зрозуміти, кого саме шукає компанія.

    Ще одна особливість сфери маркетингу: тут не існує усталеної лексики для опису обов'язків окремих фахівців. Через це фахівці з одними і тими ж завданнями в різних компаніях можуть називатися по-різному.

    Дивитися вакансії за суміжними спеціальностями або з синонімічними назвами - спосіб розширити воронку пошуку роботи. Щоб зрозуміти, чи підходить вакансія, важливо дивитися не на назву, а на опис завдань. Якщо перші три-п'ять завдань здаються вам по плечу, то пишіть роботодавцю. Можливо, інші завдання, які розташували ближче до кінця списку, виявляться непринциповими або неважливими для роботодавця в перший час.

    На які вакансії звернути увагу:

    Таргетована реклама

    1. «Спеціаліст по таргетированной рекламу» / «Таргетолог»: найточніші назви;

    2. «SMM-менеджер» / «SMM-фахівець»: якщо основне завдання - не ведення соцмереж, а запуск таргетованої реклами;

    3. Facebook, Instagram, TikTok: для пошуку по тексту вакансій.

    Контекстна реклама

    1. «Спеціаліст з контекстної реклами» / «контекстолог» / «Діректолог»: найточніші назви;

    2. Google Ads, Яндекс.Дірект: для пошуку по тексту вакансій.

    Контекстна та таргетована реклама

    1. «PPC-фахівець» (від англ. Pay per click) / «Трафік-менеджер» / «Performance-маркетолог» / «User acquisition» (тобто відповідальний за залучення трафіку): зазвичай в таких вакансіях потрібен досвід роботи в декількох каналах залучення, але бувають вакансії з фокусом тільки на одному каналі, наприклад таргетированій або контекстній рекламі;

    2. «Інтернет-маркетолог» / «Діджитал-маркетолог» / «Маркетолог» / «Спеціаліст з реклами»: якщо у вимогах є фокус на одному з каналів просування.

    Суміжні напрямки

    1. «Аккаунт-менеджер» (Account manager) / «Менеджер проектів» (Project manager) / «Медиапланер»: якщо хочеться розвиватися в іншому напрямку.


    3. Як підготувати резюме, яке зацікавить рекрутера

    Рекрутер, який переглядає резюме на зібранні вакансій, не бачить його повністю, тільки основні дані. Це ваші контакти, посаду, на яку відгукується, сумарний досвід і опис попереднього місця роботи. Тут же роботодавець побачить супровідний лист, якщо ви додали його під час відгуку на вакансію (про нього докладніше - в наступному кроці).

    На деяких сайтах пошуку роботи, можна зробити кілька варіантів резюме, щоб відгукуватися на вакансії з різними назвами і вимогами. Створюйте копії основного резюме і кожен раз адаптуйте його під вимоги вакансії.

    Наприклад, якщо в основному резюме в графі вказана бажана посада «бренд-менеджер», а зацікаввивша вас вакансія називається «Спеціаліст з контекстної реклами», то це буде сигналом для рекрутера, що кандидат недостатньо зацікавлений в вакансії і навіть не постарався змінити бажану посаду під вакансію.

    Якщо рекрутер клацне за посадою на останньому місці роботи, йому відкриється повний опис з резюме. Тому важливо подати свій досвід на останньому місці роботи з позиції вигоди для роботодавця. Наприклад, розповісти, з якими схожими завданнями з вакансії вже доводилося стикатися, які навички в цьому допоможуть.

    4. Про що писати в супровідному листі?

    Лист не повинен бути великим: відгуків зазвичай багато, роботодавець не встигає уважно читати все резюме. При цьому лист повинен відповідати завданням, які вказані в вакансії: опишіть по черзі, як зможете допомогти з кожного з них. Класно, якщо зможете до кожного такого пункту написати, чому у вас це вийде: пройдені курси, вирішені кейси або схожі завдання з попереднього досвіду.

    У листі важливо вказати, за яким критерієм ви можете не підійти. Наприклад, написати і запитати: «Одне із завдань в вакансії - запуск рекламної кампанії у Тік Ток, прямо зараз у мене немає досвіду роботи з цим майданчиком, я планую її вивчити і з радістю застосую отримані знання. Що думаєте?" Якщо цей критерій важливий, то заощадите час для себе і роботодавця.

    Це краще, ніж зовсім відгукуватися на вакансію через те, що не всі завдання вам знайомі. Якщо ви поки не підходите роботодавцю, він так і відповість. Але може виявитися, що ці вимоги для нього не так важливі, принаймні в перший час. Тоді вас запросять на співбесіду.

    Супровідний лист - не про вас, а про роботодавця. Пишіть, що компанія отримає від співпраці з вами, а не просто про свої досягнення.

    Дуже важливий пункт, про який часто забувають - персоналізація під вакансію. У листі важливо відобразити, чим зацікавила саме ця вакансія: знайти якийсь цікавий факт про компанію і використовувати його в листі. 

    Які факти можна використовувати: історія компанії, інтерв'ю керівників, останні проекти, рейтинги агентств, участь в конференціях.

    Ось як може виглядати цей абзац: «Вакансія зацікавила крутим портфоліо компанії. Мене надихають підхід до креативу, проекти і їх різноплановість. Найбільше мене вразили проекти з [назва компанії] і [назва компанії]. Ще для себе відзначив, що ваша компанія береться за нетипові завдання: всі кейси представлені з різних галузей бізнесу, є міжнародний досвід. Мені важливо вирішувати цікаві завдання ».


    5. На що звернути увагу в тестовому завданні?

    За допомогою тестового завдання роботодавець вирішує дві основні задачі. Перша - створити фільтр, після якого до співбесіди буде доходити менше кандидатів і який буде швидко відповідати на питання, підходить кандидат чи ні. Якщо кожен день на вакансію відгукуються по 20-30 чоловік, всіх не подивишся.

    Друге завдання - перевірити те, що складно перевірити під час розмови на співбесіді. Наприклад, уважність до деталей, акуратність, здатність укладатися в терміни.

    Акуратність. Наскільки потенційний кандидат подбав про те, щоб читачеві було легко розібратися в його вирішенні, чи все зрозуміло і однозначно прочитується.

    Уважність. Базове правило: вивчити вимоги, які є в тестовому завданні, і виконати їх. Зазвичай у вимогах прописують формат, в якому хочуть бачити роботу, терміни і контакти для зв'язку. Якщо щось в умовах завдання незрозуміло, краще заздалегідь задати питання рекрутеру.

    Те, як кандидат ставить запитання, теж багато що говорить роботодавцю про нього. Чи не приходите з питаннями, відповіді на які легко знайти самостійно, наприклад інформацію про компанію та її продуктах. Роботодавець подумає, що ви просто полінувалися зробити це самі.

    Краще приходити з питаннями так, як це роблять в роботі над реальними проектами. Спочатку коротко описати проблему, потім запропонувати ваш варіант вирішення і в кінці поставити запитання, чи правильно ви все зрозуміли.

    Терміни. Чи здатний кандидат виконати завдання в зазначений термін. Якщо ви розумієте, що не встигнете доробити тестове завдання в строк - обов'язково зв'яжіться з рекрутером і дізнайтеся про відстрочку. Оптимально попросити додатково один-два робочих дня. Головне - попередити заздалегідь, а не в останній момент.

    Логіку виконання. Є роботодавці, яким важливі не стільки правильні відповіді на питання, скільки логічний ланцюжок, яким ви керувалися при вирішенні завдання. Тому краще супроводити тестове завдання поясненням і розписати кроки, які привели вас до такого результату. 

    6. Що повторити перед співбесідою

    Щоб відсіяти компанії, які не допоможуть досягти цілей працевлаштування (пам'ятаєте, писали собі лист в першому пункті? Саме час його відкрити!). Ще до співбесіди задайте рекрутеру всі критичні питання. Наприклад, про офіційне працевлаштування, сіру зарплату та віддалену роботу. Якщо відповіді рекрутера вас влаштували, можна починати підготовку до співбесіди.

    Пройдіться по всім вимогам і обов'язків з вакансії. Постарайтеся підібрати до кожного з пунктів приклади робочих або навчальних проектів, які продемонструють ваші навички в цій сфері. Заздалегідь подивіться, що в тексті вакансії здається незнайомим, пошукайте інформацію по темі - в інтернеті багато статей і навчальних матеріалів.

    Якщо на руках кілька запрошень на співбесіди, почніть з тих компаній, в яких хочете працювати найменше. Ви зрозумієте, які запитання ставлять на співбесідах, з якими ви добре справляєтеся, а в яких відчуваєте себе невпевнено. Після кількох таких тренувань навчитеся відповідати на складні питання. На співбесіді в компанію мрії буде легше з ними впоратися.

    7. Як відповідати на запитання роботодавця на співбесіді?

    На співбесіді кожна зі сторін намагається зрозуміти, наскільки підходить один одному. Роботодавець перевіряє знання і навички, а кандидат оцінює, чи комфортно буде працювати в запропонованих умовах, чи цікаві проекти компанії.

    У співбесіді є важливий психологічний аспект. Це як перше побачення, після якого кожен розуміє, хоче він продовжувати спілкування чи ні. Роботодавцю важливо зрозуміти, як кандидат буде справлятися з обов'язками. Тому головне завдання - продемонструвати впевненість, показати, що ви впораєтеся з роботою. Надати факти: я зможу це зробити, тому що вже робив подібне для навчальних проектів, ось мій особистий досвід.

    Найперше і найважливіше питання на співбесіді - це питання «про себе». З його допомогою роботодавець намагається дізнатися, чи немає якоїсь додаткової інформації, яка важлива на цій позиції, але яка не вказана в резюме.

    Найчастіша помилка студентів на тестових інтерв'ю - це занадто довга розповідь про себе. Деякі намагаються укласти в цю розповідь все своє життя і професійний шлях, лають попередніх роботодавців і не залишають шансу на додаткові питання.

    Хороша розповідь про себе повина укладатися в 5-10 хвилин, бути логічно побудованою (тобто не перескакувати з теми на тему) і показувати тільки те, що важливо в рамках конкретної позиції. Співбесіда - це діалог, тому не забудьте залишити роботодавцю місце для запитань.

    Щоб співбесіда не перетворилася в допит, питайте і про те, що важливо для вас. Роботодавець вибирає собі людини в команду, а ви вибираєте команду для себе. Їй ви будете присвячувати багато часу і сил. Вибирайте тих, хто може дати вам додаткові переваги в майбутньому: крутий досвід; особистий комфорт; впевненість, що компанія змінює світ на краще; чесні умови; та й просто людей, з якими хочеться робити одну справу.

    8. Після співбесіди

    Якщо співбесіда в компанію мрії пройшла успішно, вас запросили на роботу і інших пропозицій немає, цей пункт вам навряд чи знадобиться. Вітаємо!

    Що робити, якщо пошук роботи не приніс результатів. Правильно побудований процес не може не принести результатів, це тільки питання часу. Якщо пошук затягнувся, поверніться до схеми з воронкою, щоб зрозуміти, на якому етапі виникають проблеми. Або поверніться до цілепокладання і перегляньте свою позицію: чого саме ви чекаєте від процесу пошуку роботи.

    Що робити, якщо на руках кілька пропозицій про роботу і складно вибрати. Вам прийшло запрошення на роботу, але у вас на руках ще кілька пропозицій і запрошення на співбесіду в компанію мрії. Якщо прямо зараз складно прийняти рішення і потрібен час, щоб зважити всі варіанти, можна попросити у рекрутера небагато часу, оптимально - тиждень.

    Вибрати з кількох варіантів допоможе той самий лист, про який ми говорили на самому початку. Зберіть всі плюси і мінуси, зіставте їх з критеріями і цілями працевлаштування.

    На що ще можна звернути увагу: як компанія буде допомагати у розвитку, які програми навчання початківців фахівців є. Ставка на початку кар'єри - завжди на розвиток і зростання.